Een Jood is iemand die het jodendom aanhangt. Het jodendom en het christendom zijn twee afzonderlijke en gescheiden religies. Het christendom vindt zijn oorsprong en fundament in Jezus Christus, terwijl het jodendom Jezus niet volgt.
Het fundamentele verschil tussen beide religies ligt in de visie op Jezus:
Het christendom accepteert Jezus als de Messias én als God. Christenen wachten op de Wederkomst (de tweede komst) van Jezus.
Het jodendom erkent Jezus niet als Messias of als God. Joden wachten nog steeds op de eerste komst van de Messias.
Vanwege dit essentiële verschil is het theologisch onmogelijk om deze twee religies samen te voegen.
Het voorbeeld van Paulus
Een duidelijk voorbeeld van dit onderscheid zien we in de figuur van Paulus. Etnisch gezien was hij een Jood, en aanvankelijk hing hij ook de Joodse religie aan. Na zijn ontmoeting met Jezus veranderde zijn religieuze identiteit in die van een christen, terwijl zijn etnische achtergrond ongewijzigd bleef.
Dit verschil komt naar voren in de Bijbel:
Handelingen 26:28
"En Agrippa zei tegen Paulus: U beweegt mij bijna om christen te worden."
In Galaten beschrijft Paulus hoe hij zijn vroegere religieuze leven achter zich liet:
Galaten 1:13-15
"U hebt immers gehoord van mijn levenswandel voorheen in het jodendom, dat ik de gemeente van God mateloos vervolgde en die verwoestte. En ik maakte vorderingen in het jodendom boven vele leeftijdsgenoten onder mijn volksgenoten, omdat ik een overvloedige ijver had voor de overleveringen van mijn vaderen. Maar toen het God behaagde, Die mij vanaf de schoot van mijn moeder heeft afgezonderd en geroepen door Zijn genade..."
Etniciteit versus Religie vandaag de dag
In de hedendaagse tijd is het traceren van een exacte stammenafstamming (zoals de twaalf stammen van Israël) historisch gezien grotendeels verloren gegaan. De Bijbel waarschuwt eveneens voor het doorslaan in stambomen en geslachtsregisters:
1 Timotheüs 1:4
"En zich niet bezig te houden met fabels en eindeloze geslachtsregisters, die eerder geschilpunten opleveren dan dat zij Gods opbouw dienen, die in het geloof is."
Wanneer we het vandaag de dag over "Jood zijn" hebben, heeft dit betrekking op een religie (het aanhangen van het jodendom) .De diversiteit binnen de Joodse gemeenschap wereldwijd is erg groot: er zijn bijvoorbeeld Asjkenazische Joden (met een Europese achtergrond) als Sefardische en Mizrahi Joden (uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika). Deze verscheidenheid is het gevolg van eeuwenlange migratie, geschiedenis en integratie.