Forum › Zijn joden automatisch "gered"

God heeft ze verlaten...

door De Samenkomst · 6 Aug 2026 · 0 reacties · 1 weergaven
De Samenkomst 6 Aug 2026, 00:38

Dit gedeelte toont duidelijk dat wanneer het verbond wordt verbroken, God Zijn volk verlaat.

Het is hierbij belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende verbonden: het Sinaïtische verbond dat God via Mozes met de Israëlieten sloot, is namelijk niet hetzelfde als het verbond dat Hij met Abraham sloot.

In tegenstelling tot het eenzijdige (onvoorwaardelijke) verbond met Abraham, was het Mozaïsche verbond een tweezijdig verbond. Omdat de Israëlieten hun deel van de afspraak schonden en het verbond braken, trok God Zich overeenkomstig de voorwaarden terug.

Deuteronomium 31:16-17

"De HEERE zei tegen Mozes: Zie, u gaat bij uw vaderen rusten; en dit volk zal opstaan en de vreemde goden van het land waar het naartoe gaat, onder hen, achteraan hoereren. Het zal Mij verlaten en Mijn verbond verbreken, dat Ik met hen gesloten heb. Dan zal Mijn toorn op die dag tegen hen ontbranden; Ik zal hen verlaten en Mijn aangezicht voor hen verbergen, zodat zij verslonden zullen worden en vele kwaden en benauwdheden hen zullen treffen. Op die dag zullen zij zeggen: Komen deze kwaden niet over ons omdat onze God niet in ons midden is?"

Open in het forum →