Dit is wat veel mensen zeggen: “De Bijbel is door mensen geschreven.” Op basis daarvan wijzen zij de Bijbel af. Dat is echter een inconsistente redenering. Vrijwel alles wat we lezen—schoolboeken, wetenschappelijke artikelen, de krant—is door mensen geschreven. Bij die bronnen vormt het menselijke auteurschap zelden een obstakel, maar zodra het over de Bijbel gaat, wordt het ineens als breekpunt gebruikt.
Alles is door mensen opgeschreven, maar de doorslaggevende vraag is: wat is de oorspronkelijke bron?
Stel dat een muzikant een melodie op de gitaar bedenkt en iemand anders vraagt om de noten op te schrijven. Kan degene die de pen vasthield beweren dat hij het nummer heeft gecomponeerd? Nee, dat zou onjuist zijn.
Zo werkt het ook met de Bijbel. De tekst is fysiek door mensen opgeschreven, maar niet uit menselijk initiatief; de auteurs werden geïnspireerd en geleid door de Heilige Geest.
2 Petrus 1:21
"Want de profetie is voorheen niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken."
Paulus bevestigt dit principe in zijn brief aan de Galaten:
Galaten 1:11-12
"Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie dat door mij verkondigd is, niet naar de mens is. Want ik heb dat ook niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus."
Een veelgehoord vervolgargument is: "Als mensen het hebben geschreven, kunnen mensen het ook hebben veranderd of gecorrumpeerd."
Dit argument ziet over het hoofd dat het niet de mens is die Gods Woord in stand houdt, maar God Zelf.
Psalm 12:7-8
"De woorden van de HEERE zijn reine woorden, als zilver dat gelouterd is in een lemen smeltkroes, gesmolten zevenmaal. U, HEERE, zult hen bewaren, U zult hen beschermen tegen dit geslacht, voor eeuwig."
Als God de Almachtige is (Openbaring 1:8), dan bezit Hij ook de kracht om Zijn Woord te beschermen tegen menselijke corruptie. Wie dat niet gelooft, heeft in de kern geen probleem met de betrouwbaarheid van de Bijbel, maar met het geloof in de almacht van God Zelf.