Gea67 19 Sep 2026, 12:46
ππ’πππ§, ππ‘ πππ ππ¨ππ§ π©ππ‘πππ‘.
Dat zijn de woorden van onze Heere Jezus Christus.
Er staat geschreven:
"Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden."
MattheΓΌs 7:7
Velen zijn vandaag de dag daadwerkelijk op zoek. Op zoek naar rust. Op zoek naar vrede. Op zoek naar betekenis. Op zoek naar licht.
Maar helaas zoeken velen op de verkeerde plaats.
Men zoekt in het occulte, in spiritualiteit, in oosterse wijsheden, in "het universum", in energieΓ«n, in zelfverlossing en in het ontdekken van het eigen ik. Het opvallende is dat dit alles vaak niet duister oogt. Integendeel. Het ziet er vriendelijk uit. Liefdevol. Zacht. Vreedzaam. Vol licht en saamhorigheid.
Maar juist daarin schuilt het gevaar.
Gods Woord waarschuwt ons dat satan zich niet presenteert met horens en een drietand, maar zich voordoet als een engel van het licht.
"En geen wonder; want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht."
2 Korinthe 11:14
Dat is het valse licht.
Het streelt ons vlees. Het zegt dat wij goed zijn zoals wij zijn. Dat wij onszelf moeten volgen. Dat de waarheid in onszelf te vinden is. Dat wij slechts ons eigen licht hoeven te ontdekken.
Maar de Bijbel leert precies het tegenovergestelde.
Onze Heere Jezus Christus riep mensen niet op zichzelf te vinden, maar zichzelf te verloochenen.
"Toen zei Jezus tegen Zijn discipelen: Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen."
MattheΓΌs 16:24
Zolang alles om onszelf draait, draait het niet om God.
Het evangelie verheerlijkt de mens niet; het verheerlijkt Christus.
Wij zijn niet het licht.
Hij is het Licht.
"Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben."
Johannes 8:12
De wereld spreekt veel over innerlijke vrede. Maar vrede zonder God is geen ware vrede.
Werkelijke vrede wordt niet gevonden in meditatie, manifesteren, het universum of zelfontwikkeling.
Werkelijke vrede wordt gevonden in verzoening met God door Jezus Christus.
"Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus."
Romeinen 5:1
Misschien zegt iemand: "Maar het voelt zo goed."
Toch leert Gods Woord ons dat gevoel geen betrouwbare gids is.
"Arglistig is het hart, boven alles, ja, ongeneeslijk is het; wie zal het kennen?"
Jeremia 17:9
En ook:
"Er is een weg die iemand recht schijnt, maar het einde ervan zijn wegen van de dood."
Spreuken 14:12
Daarom wil ik u met liefde oproepen.
Als u meent het ware licht gevonden te hebben buiten de Almachtige God om, onderzoek uzelf dan opnieuw.
Open de Bijbel.
Lees de EvangeliΓ«n.
Toets alles aan Gods Woord.
Niet aan uw gevoel.
Niet aan ervaringen.
Niet aan mensen.
Maar aan de Schrift.
Want de waarheid is geen religie, geen filosofie en geen gevoel.
De waarheid is een Persoon.
Onze Heere Jezus Christus.
"Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij."
Johannes 14:6
Wie Hem zoekt, zal Hem vinden.
Niet omdat hij zichzelf heeft gevonden, maar omdat Gods genade groter is dan onze dwaling.
"En u zult Mij zoeken en vinden, wanneer u naar Mij zult vragen met heel uw hart."
Jeremia 29:13
Moge deze woorden u aansporen om niet het valse licht te volgen dat het vlees behaagt, maar het ware Licht dat eeuwig leven geeft.
"Want eens was u duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht."
Efeze 5:8