Forum › Vragen en antwoorden

Alles wendt maar ,maar niet alles hoort te wennen.

door Gea67 · 5 Sep 2026 · 0 reacties · 6 weergaven
Gea67 5 Sep 2026, 21:13
Alles wendt… maar niet alles hoort te wennen.

Alles wendt – het klinkt misschien als een cliché, maar het is waar.
Wij mensen wennen aan regels, gewoontes en ook aan spullen. Denk aan een nieuwe auto of fiets: in het begin voelt het bijzonder, alles rijdt soepel en snel. Maar na verloop van tijd valt dat nieuwe gevoel weg – je went eraan.

Zo gaat het ook in ons leven. De wereld om ons heen is enorm veranderd, en toch wennen we aan het nieuwerwetse leven. Zelfs ons oude leven in het vlees zat vol dingen die puur gewenning waren. Soms gaf dat een gevoel van veiligheid – je wist wat je kon verwachten, of het nu goed of slecht was. Maar die schijnveiligheid kan je ook gevangen houden.

In Christus roept God ons juist uit die cirkel van gewenning. Niet terug naar wat we kenden, maar vooruit naar het nieuwe leven dat Hij geeft.

> “Word niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw gezindheid, opdat u mag onderkennen wat de wil van God is: het goede, welgevallige en volmaakte.” (Romeinen 12:2)

Echte veiligheid en rust vind je niet in het bekende, maar in Hem die nooit verandert.

Vraag jezelf vandaag eens af:
Zijn er dingen in mijn leven waar ik zó aan gewend ben geraakt, dat ik ze niet meer toets aan Gods wil?
Open in het forum →