Gea67 1 Sep 2026, 19:33
6. De vrijheid in Christus
Jezus roept ons niet tot religie, maar tot relatie met Hem:
“Kom naar Mij, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. Want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.” (Matteüs 11:28-30)
Na de verwoesting van de tempel in het jaar 70 na Christus was er geen centrale plaats van eredienst meer. Maar dat was ook niet meer nodig:
De eerste gelovigen kwamen samen in huizen (Romeinen 16:5, Kolossenzen 4:15, Filemon 1:2).
Paulus leert dat wij zelf nu Gods tempel zijn:
“Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont?” (1 Korintiërs 3:16).
Geen gouden tempels, geen dure beelden – maar samenkomsten in eenvoud, met Jezus in het midden.
Want Hij beloofde: “Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, daar ben Ik in hun midden.” (Matteüs 18:20).
Ook biechten bij priesters is een menselijke instelling. De Bijbel leert:
“Als wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.” (1 Johannes 1:9).
7. In de laatste dagen zal kennis toenemen
Daniël 12:4 zegt: “In de eindtijd zal de kennis vermeerderen.”
Eeuwenlang hield religie het Woord bij de mensen weg, maar vandaag heeft ieder de Bijbel zelf in handen. Jezus roept ons: “Zoek en gij zult vinden, klop en u zal opengedaan worden.” (Matteüs 7:7).
Oproep:
Broeders en zusters, laat u niet langer knechten door religieuze systemen, menselijke tradities en heidense gebruiken.
Zet uw vertrouwen niet op mensen – “Het hart is arglistig boven alles” (Jeremia 17:9).
Zet uw vertrouwen op Jezus Christus, de Zoon van God.
Herdenk Hem bij het avondmaal, beleid uw zonden bij Hem alleen (1 Johannes 1:9).
Wees waakzaam: wie een ander evangelie brengt, hoe mooi of vroom het ook klinkt, staat onder een vloek (Galaten 1:8-9).
Volg Hem in eenvoud, waarheid en liefde.
Want het draait niet om religie.
Het draait om Jezus Christus alleen – onze Heer en Heiland.