Forum › De naam van de Heer aanroepen

God is in controle, en niet de mens.

door Gea67 · 30 Aug 2026 · 0 reacties · 1 weergaven
Gea67 30 Aug 2026, 19:28
GOD IS IN CONTROLE – EN NIET DE MENS

We leven in een tijd waarin velen hun hoop stellen op mensen: op politieke leiders, partijen of bekende figuren. Maar de Bijbel is hier glashelder over: vertrouwen op mensen is dwaasheid en God bestuurt alles.

“Zo zegt de HEERE: Vervloekt is de man die op een mens vertrouwt, en vlees tot zijn arm stelt, terwijl zijn hart van de HEERE wijkt.”
— Jeremia 17:5

“Het is beter tot de HEERE de toevlucht te nemen dan op mensen te vertrouwen.”
— Psalm 118:8

“Vertrouwt niet op prinsen, op het mensenkind, bij wie geen heil is.”
— Psalm 146:3

Koningen, leiders en overheden zijn geen machthebbers buiten God om. Hij stelt hen aan en Hij zet hen af.

“Hij verandert tijden en stonden, Hij zet koningen af en stelt koningen aan.”
— Daniël 2:21

“Er is geen gezag dan door God; en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld.”
— Romeinen 13:1

Gods plan staat al vast. Geen mens, geen partij en geen verkiezing kan dat veranderen.

“Mijn raadsbesluit zal bestaan en Ik zal al Mijn welbehagen doen.”
— Jesaja 46:10

“Vele plannen zijn in het hart van een man, maar de raad van de HEERE, die zal bestaan.”
— Spreuken 19:21

“Het hart van de koning is in de hand van de HEERE als waterbeken: Hij neigt het tot alles wat Hij wil.”
— Spreuken 21:1

Daarom stellen wij onze hoop niet op mensen maar op God alleen. Onze taak is niet te vertrouwen op aardse leiders, maar om te bidden, vertrouwen en stil te zijn voor God.

“Wees stil voor de HEERE en wacht op Hem.”
— Psalm 37:7

“Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn.”
— 1 Timotheüs 2:1-2

Broeders en zusters, u kunt zich er heel druk om maken wie gekozen wordt of wie niet, maar u heeft er totaal geen hand in. De loop van de geschiedenis ligt in Gods hand. Alles wat voorzegd is, zal gebeuren. Geen stem, geen plan, geen leider kan dat tegenhouden.

“Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.”
— Openbaring 1:8

Gods plan loopt precies zoals Hij het wil.
Hij regeert. Hij bestuurt. Hij bepaalt.

Vertrouw niet op mensen — vertrouw op God alleen.

Open in het forum →