Gea67 28 Aug 2026, 13:52
Alcohol vernietigt meer dan je liefhebt.
Deze zin deed me terugdenken aan mijn opa, de vader van mijn moeder. Hij was alcoholist. En dat is waar mijn moeder mee te maken had toen ze opgroeide, als de oudste van vier dochters die mijn grootouders tijdens hun huwelijk hadden. Mijn opa had zelf een zeer moeilijke en liefdeloze jeugd gehad, die hem behoorlijk had getekend. Omdat hij nooit iemand had gezocht om erover te praten, besloot hij zichzelf te verdoven met alcohol. Dat is natuurlijk nooit goed, maar ik begrijp wel waarom. Hij voelde zich gevangen en alcohol was het enige dat hem hielp om aan alles te ontsnappen. Het enige wat alcohol met hem deed, was een absolute lieverd veranderen in een monster. Dus ja: alcohol vernietigt meer dan we liefhebben...
Deel 2 👇🏽
De gevolgen van alcoholgebruik – Wat stof tot nadenken van mij (2)
... Dus ja, alcohol vernietigt meer dan we liefhebben. Het vernietigde het gezin waarin mijn moeder opgroeide. Al haar zussen – op één na – leden onder het feit dat mijn grootvader niet over zijn jeugd EN zijn gevoelens kon praten. Zichzelf verdoven was (in zijn ogen) de enige manier om alles wat zijn geest kwelde en zijn emotionele toestand vertroebelde van zich af te zetten. Precies dit kunnen we zien als een les die we niet moeten volgen. In plaats daarvan moeten we dit zien als een voorbeeld om te leren onze emoties niet op te kroppen, om er vervolgens in te verdrinken. Als je merkt dat je in een emotionele toestand verkeert waarin je niet kunt praten over wat je dwarszit, schrijf het dan op papier. En laat iemand die je vertrouwt het lezen. Op die manier kunnen zij je helpen. Maar bovenal: zoek de Heer hierin. Hij is onze grootste hulp ✨
Deel 2 — Ik hoop dat dit
iemand op de een of andere manier heeft kunnen helpen