Forum › Strijd

In mijn zwakheden word u geroemd.

door Gea67 · 23 Aug 2026 · 0 reacties · 6 weergaven
Gea67 23 Aug 2026, 21:31
“In mijn zwakheden wordt U geroemd.”
(2 Korinthe 12:9)

Een ieder van ons kent strijd — soms meer, soms minder. Er zijn momenten dat we diep in Gods Woord leven en de strijd nauwelijks voelbaar is. Maar wat gebeurt er met ons wanneer we worden geteisterd? Wanneer ons vlees sneller handelt dan onze geest?

Het brengt ons aan het wankelen. Het zaait twijfel en verwarring. Het lijkt vaak klein, bijna onschuldig — als een kleine sneeuwbal die rustig ligt. Maar zodra hij begint te rollen, is er geen houden meer aan. Hij wordt steeds groter. Zo werkt het ook met onze gedachten. Dáár worden vaak de eerste aanzetten tot zonde gemaakt. Het gebeurt in een split second, en voordat we het beseffen, doen we dingen waar we later spijt van krijgen.

De Bijbel is hier helder over:
“Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte meegesleept en verlokt wordt. Daarna, wanneer de begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en de zonde, wanneer zij volgroeid is, baart de dood.”
(Jakobus 1:14-15)

Wat zijn de gevolgen als dit gebeurt? Verdriet. Soms verharding. Er ontstaat een muur van binnen. We raken teleurgesteld in onszelf, en juist die teleurstelling maakt de sneeuwbal alleen maar groter. En het bijzondere is: onze partner, familie, vrienden of vriendinnen merken het vaak aan ons. Een zonde die we verborgen proberen te houden, reikt verder dan we zelf doorhebben.
“Let erop dat niemand de genade van God mist en dat er geen wortel van bitterheid opschiet en onrust veroorzaakt.”
(Hebreeën 12:15)

De boze wil je precies dáár hebben. Wees je daarvan bewust. Hij wil je kreupel houden, zodat je God niet meer zoekt. Maar Gods Woord zegt iets anders:
“Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.”
(2 Korinthe 12:9)

Juist in onze zwakheden wordt God verheerlijkt. Daarom: wanneer dit gebeurt, zoek God. Pak je Bijbel. Bid. Spreek het uit:
“Ga weg van mij, satan!”
(Mattheüs 16:23)

Wees je ervan bewust dat het vlees God niet zoekt — maar de Geest wel.
“Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees.”
(Galaten 5:17)
Laat daarom de Geest opnieuw de overhand nemen over je vleselijke gevoel.

Soms lijkt het leven op één grote wedstrijd. En om die wedstrijd te winnen, moet je de tegenstander kennen. Onderzoek waar je zwakke plekken liggen. Wees waakzaam.
“Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u vlieden.”
(Jakobus 4:7)

In onze zwakheid ligt geen einde — maar een uitnodiging: om opnieuw tot God te vluchten. En juist daar wordt Hij verheerlijkt.

Open in het forum →