Forum โ€บ De naam van de Heer aanroepen

Wilt u door God rijkelijk gezegend worden?..

door Gea67 ยท 20 Aug 2026 ยท 0 reacties ยท 4 weergaven
Gea67 20 Aug 2026, 12:32
๐—ช๐—œ๐—Ÿ๐—ง ๐—จ ๐— ๐—œ๐— ๐—™๐—œ๐—ก๐—”๐—ก๐—–๐—œ๐—˜๐—˜๐—Ÿ ๐—ฆ๐—ง๐—˜๐—จ๐—ก๐—˜๐—ก?

Misschien moet ik het anders zeggen.

Wilt u door God rijkelijk gezegend worden?

Maak dan geld naar mij over. Hoe meer u geeft, hoe groter de zegen die u van God mag verwachten. Zaai in dit kanaal en vertrouw erop dat God uw gift vermenigvuldigd aan u terug zal geven.

โ€ฆ

๐—ž๐—น๐—ถ๐—ป๐—ธ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—บ๐—ฑ?

Dat hoop ik.

Want als ik werkelijk zo tegen u zou spreken, zou ik hopen dat u onmiddellijk uw Bijbel opent en zich afvraagt:

๐—ช๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐˜ ๐—ฑ๐—ถ๐˜?

En toch worden soortgelijke boodschappen door miljoenen mensen gehoord รฉn geloofd.

Er gaan momenteel berichten rond dat de Amerikaanse prediker Jesse Duplantis naar Nederland zou komen. Een prediker die bekendstaat om het zogenaamde welvaartsevangelie.

Een boodschap waarin geloof, geven, aardse voorspoed en zegen zo met elkaar verbonden worden dat het bijna een geestelijk verdienmodel wordt:

Zaai geld โ€” verwacht voorspoed.
Geef meer โ€” verwacht meer.
Heb genoeg geloof โ€” verwacht rijkdom.

Maar is dรกt het Evangelie dat Christus en Zijn apostelen ons hebben nagelaten?

Paulus waarschuwde buitengewoon ernstig:

โ€žDoch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.โ€
โ€” Galaten 1:8 (SV)

Let goed op: mijn waarschuwing gaat niet alleen over Jesse Duplantis.

๐—›๐—ฒ๐˜ ๐—ด๐—ฎ๐—ฎ๐˜ ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ผ๐—ป๐˜€ ๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—น.

Over wat wij geloven.
Over wat onze kerken verkondigen.
Over welke predikers wij volgen.
En zelfs over wat ik u via dit kanaal vertel.

Want dwaalleer komt zelden binnen met de mededeling:

โ€žGoedendag, ik kom u misleiden.โ€

Het kan Bijbels klinken.

Er wordt gesproken over Jezus, geloof, de Heilige Geest, zegen, genezing, tekenen en wonderen. Er worden Bijbelteksten aangehaald en mensen kunnen diep geraakt worden.

Maar een bijzondere ervaring bewijst nog niet dat een leer van God afkomstig is.

Christus waarschuwde Zelf:

โ€žWant er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.โ€
โ€” Mattheรผs 24:24 (SV)

Daarom is de eerste vraag niet:

โ€žWat voelde ik?โ€

Ook niet:

โ€žWelke wonderen gebeurden daar?โ€

Maar:

๐—ช๐—”๐—ง ๐—ฆ๐—ง๐—”๐—”๐—ง ๐—˜๐—ฅ ๐—š๐—˜๐—ฆ๐—–๐—›๐—ฅ๐—˜๐—ฉ๐—˜๐—ก?

De Bereรซrs begrepen dit.

โ€žEn dezen waren edeler dan die te Thessalonica waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.โ€
โ€” Handelingen 17:11 (SV)

Zelfs Paulus werd aan de Schrift getoetst.

Hoeveel te meer behoren wij dat vandaag te doen.

Wij kunnen zeggen dat wij een boom aan zijn vruchten herkennen. Christus leert ons dat inderdaad.

Maar wanneer wij nauwelijks meer het verschil kennen tussen een appelboom en een perenboom, hoe zullen wij dan herkennen dat de vrucht die ons wordt aangeboden niet deugt?

Daarom moeten wij de Schrift kennen.

Niet alleen enkele favoriete teksten.
Niet alleen wat onze voorganger zondag vertelt.
Niet alleen wat een populaire prediker op internet zegt.
Niet alleen wat al generaties binnen onze kerk geleerd wordt.

๐—ข๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜‡๐—ผ๐—ฒ๐—ธ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ.

Wij leven in een tijd waarin Gods Woord voor bijna iedereen binnen handbereik ligt. Wij zijn niet afhankelijk van iemand die ons vertelt wat er zogenaamd zou moeten staan.

Pak uw Bijbel.

Lees.
Vergelijk.
Onderzoek.
Bid om wijsheid en onderscheidingsvermogen.

En wanneer iemand een tekst gebruikt om een bepaalde leer te verdedigen: lees ook eens wat ervoor en erna staat.

Want een Bijbeltekst uit zijn verband halen maakt een dwaalleer nog niet Bijbels.

Paulus schrijft:

โ€žDoch de godzaligheid is een groot gewin met vergenoeging. Want wij hebben niets in de wereld gebracht, het is openbaar, dat wij ook niet kunnen iets daaruit dragen.โ€
โ€” 1 Timotheรผs 6:6-7 (SV)

Het Evangelie belooft ons geen comfortabel leven vol aardse rijkdom.

Het Evangelie verkondigt iets oneindig veel kostbaarders:

๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐˜‡๐—ผ๐—ฒ๐—ป๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—š๐—ผ๐—ฑ ๐—ฑ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—๐—ฒ๐˜‡๐˜‚๐˜€ ๐—–๐—ต๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐˜๐˜‚๐˜€.

Vergeving van zonden.
Genade voor schuldige mensen.
Eeuwig leven in Christus.

Dรกt is rijkdom.

En daarom kom ik terug bij de eerste zin van deze post:

๐—ช๐—œ๐—Ÿ๐—ง ๐—จ ๐— ๐—œ๐— ๐—™๐—œ๐—ก๐—”๐—ก๐—–๐—œ๐—˜๐—˜๐—Ÿ ๐—ฆ๐—ง๐—˜๐—จ๐—ก๐—˜๐—ก?

๐—ก๐—˜๐—˜.

Doe dat alstublieft niet.

Dit kanaal heeft geen donatieknop, geen betaalverzoek en geen โ€žzaadโ€ dat u financieel bij mij moet zaaien.

๐—œ๐—ธ ๐˜„๐—ถ๐—น ๐˜‚๐˜„ ๐—ด๐—ฒ๐—น๐—ฑ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜.

Als dit kanaal u werkelijk tot zegen is, vraag ik iets anders:

Open uw Bijbel.
Onderzoek de Schriften.
Toets wat ik schrijf.
Toets wat uw kerk leert.
Toets iedere prediker die u hoort.

๐—˜๐—ป ๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐—ด ๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜€ โ€” ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—๐—ฒ๐˜‡๐˜‚๐˜€ ๐—–๐—ต๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐˜๐˜‚๐˜€.

โ€žBeproeft alle dingen; behoudt het goede.โ€
โ€” 1 Thessalonicenzen 5:21 (SV)

๐—จ๐˜„ ๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—น ๐—ถ๐˜€ ๐˜๐—ฒ ๐—ธ๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฏ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ผ๐—บ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜€ ๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐—ด๐—ฒ๐—ป.

๐—ข๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜‡๐—ผ๐—ฒ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฆ๐—ฐ๐—ต๐—ฟ๐—ถ๐—ณ๐˜๐—ฒ๐—ป.

Open in het forum โ†’