Gea67 20 Aug 2026, 12:32
๐ช๐๐๐ง ๐จ ๐ ๐๐ ๐๐๐ก๐๐ก๐๐๐๐๐ ๐ฆ๐ง๐๐จ๐ก๐๐ก?
Misschien moet ik het anders zeggen.
Wilt u door God rijkelijk gezegend worden?
Maak dan geld naar mij over. Hoe meer u geeft, hoe groter de zegen die u van God mag verwachten. Zaai in dit kanaal en vertrouw erop dat God uw gift vermenigvuldigd aan u terug zal geven.
โฆ
๐๐น๐ถ๐ป๐ธ๐ ๐ฑ๐ฎ๐ ๐๐ฟ๐ฒ๐ฒ๐บ๐ฑ?
Dat hoop ik.
Want als ik werkelijk zo tegen u zou spreken, zou ik hopen dat u onmiddellijk uw Bijbel opent en zich afvraagt:
๐ช๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐๐๐ฎ๐ฎ๐ ๐ฑ๐ถ๐?
En toch worden soortgelijke boodschappen door miljoenen mensen gehoord รฉn geloofd.
Er gaan momenteel berichten rond dat de Amerikaanse prediker Jesse Duplantis naar Nederland zou komen. Een prediker die bekendstaat om het zogenaamde welvaartsevangelie.
Een boodschap waarin geloof, geven, aardse voorspoed en zegen zo met elkaar verbonden worden dat het bijna een geestelijk verdienmodel wordt:
Zaai geld โ verwacht voorspoed.
Geef meer โ verwacht meer.
Heb genoeg geloof โ verwacht rijkdom.
Maar is dรกt het Evangelie dat Christus en Zijn apostelen ons hebben nagelaten?
Paulus waarschuwde buitengewoon ernstig:
โDoch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.โ
โ Galaten 1:8 (SV)
Let goed op: mijn waarschuwing gaat niet alleen over Jesse Duplantis.
๐๐ฒ๐ ๐ด๐ฎ๐ฎ๐ ๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐ผ๐ป๐ ๐ฎ๐น๐น๐ฒ๐บ๐ฎ๐ฎ๐น.
Over wat wij geloven.
Over wat onze kerken verkondigen.
Over welke predikers wij volgen.
En zelfs over wat ik u via dit kanaal vertel.
Want dwaalleer komt zelden binnen met de mededeling:
โGoedendag, ik kom u misleiden.โ
Het kan Bijbels klinken.
Er wordt gesproken over Jezus, geloof, de Heilige Geest, zegen, genezing, tekenen en wonderen. Er worden Bijbelteksten aangehaald en mensen kunnen diep geraakt worden.
Maar een bijzondere ervaring bewijst nog niet dat een leer van God afkomstig is.
Christus waarschuwde Zelf:
โWant er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.โ
โ Mattheรผs 24:24 (SV)
Daarom is de eerste vraag niet:
โWat voelde ik?โ
Ook niet:
โWelke wonderen gebeurden daar?โ
Maar:
๐ช๐๐ง ๐ฆ๐ง๐๐๐ง ๐๐ฅ ๐๐๐ฆ๐๐๐ฅ๐๐ฉ๐๐ก?
De Bereรซrs begrepen dit.
โEn dezen waren edeler dan die te Thessalonica waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.โ
โ Handelingen 17:11 (SV)
Zelfs Paulus werd aan de Schrift getoetst.
Hoeveel te meer behoren wij dat vandaag te doen.
Wij kunnen zeggen dat wij een boom aan zijn vruchten herkennen. Christus leert ons dat inderdaad.
Maar wanneer wij nauwelijks meer het verschil kennen tussen een appelboom en een perenboom, hoe zullen wij dan herkennen dat de vrucht die ons wordt aangeboden niet deugt?
Daarom moeten wij de Schrift kennen.
Niet alleen enkele favoriete teksten.
Niet alleen wat onze voorganger zondag vertelt.
Niet alleen wat een populaire prediker op internet zegt.
Niet alleen wat al generaties binnen onze kerk geleerd wordt.
๐ข๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ฒ๐ธ ๐ต๐ฒ๐ ๐๐ฒ๐น๐ณ.
Wij leven in een tijd waarin Gods Woord voor bijna iedereen binnen handbereik ligt. Wij zijn niet afhankelijk van iemand die ons vertelt wat er zogenaamd zou moeten staan.
Pak uw Bijbel.
Lees.
Vergelijk.
Onderzoek.
Bid om wijsheid en onderscheidingsvermogen.
En wanneer iemand een tekst gebruikt om een bepaalde leer te verdedigen: lees ook eens wat ervoor en erna staat.
Want een Bijbeltekst uit zijn verband halen maakt een dwaalleer nog niet Bijbels.
Paulus schrijft:
โDoch de godzaligheid is een groot gewin met vergenoeging. Want wij hebben niets in de wereld gebracht, het is openbaar, dat wij ook niet kunnen iets daaruit dragen.โ
โ 1 Timotheรผs 6:6-7 (SV)
Het Evangelie belooft ons geen comfortabel leven vol aardse rijkdom.
Het Evangelie verkondigt iets oneindig veel kostbaarders:
๐ฉ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ฒ๐ป๐ถ๐ป๐ด ๐บ๐ฒ๐ ๐๐ผ๐ฑ ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐๐ฒ๐๐๐ ๐๐ต๐ฟ๐ถ๐๐๐๐.
Vergeving van zonden.
Genade voor schuldige mensen.
Eeuwig leven in Christus.
Dรกt is rijkdom.
En daarom kom ik terug bij de eerste zin van deze post:
๐ช๐๐๐ง ๐จ ๐ ๐๐ ๐๐๐ก๐๐ก๐๐๐๐๐ ๐ฆ๐ง๐๐จ๐ก๐๐ก?
๐ก๐๐.
Doe dat alstublieft niet.
Dit kanaal heeft geen donatieknop, geen betaalverzoek en geen โzaadโ dat u financieel bij mij moet zaaien.
๐๐ธ ๐๐ถ๐น ๐๐ ๐ด๐ฒ๐น๐ฑ ๐ป๐ถ๐ฒ๐.
Als dit kanaal u werkelijk tot zegen is, vraag ik iets anders:
Open uw Bijbel.
Onderzoek de Schriften.
Toets wat ik schrijf.
Toets wat uw kerk leert.
Toets iedere prediker die u hoort.
๐๐ป ๐๐ผ๐น๐ด ๐๐ถ๐๐ฒ๐ถ๐ป๐ฑ๐ฒ๐น๐ถ๐ท๐ธ ๐ด๐ฒ๐ฒ๐ป ๐บ๐ฒ๐ป๐ โ ๐บ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐๐ฒ๐๐๐ ๐๐ต๐ฟ๐ถ๐๐๐๐.
โBeproeft alle dingen; behoudt het goede.โ
โ 1 Thessalonicenzen 5:21 (SV)
๐จ๐ ๐๐ถ๐ฒ๐น ๐ถ๐ ๐๐ฒ ๐ธ๐ผ๐๐๐ฏ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ผ๐บ ๐ฏ๐น๐ถ๐ป๐ฑ๐ฒ๐น๐ถ๐ป๐ด๐ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐บ๐ฒ๐ป๐ ๐๐ฒ ๐๐ผ๐น๐ด๐ฒ๐ป.
๐ข๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ฒ๐ธ ๐ฑ๐ฒ ๐ฆ๐ฐ๐ต๐ฟ๐ถ๐ณ๐๐ฒ๐ป.