Forum › Verdrukking

Ze lachen maar missen het doel.

door Gea67 · 19 Aug 2026 · 0 reacties · 3 weergaven
Gea67 19 Aug 2026, 13:19
ZE LACHEN — MAAR MISSEN HET DOEL

Toen ik jonger was, draaiden vrienden van mij weleens het lied “Welk een Vriend is onze Jezus” van Gert en Hermien.

Niet omdat zij geraakt waren door de woorden. Niet uit eerbied voor de Heere. Ze zetten het op om ermee te lachen en er de spot mee te drijven.

Ik vond dat toen eigenlijk vreemd, want ik kende het lied heel anders. Het stond regelmatig op een bandje dat mijn vader op zondag afspeelde. Voor mij waren het geen woorden om mee te spotten. Ik vond het een prachtig lied.

En eigenlijk is dit maar een klein voorbeeld van iets wat we overal om ons heen zien.

Mensen spotten met God, met Christus, met Zijn Woord en met hen die Hem volgen. Soms heel bewust. Soms bijna gedachteloos, omdat het in hun omgeving normaal geworden is.

Men kan lachen om de Bijbel zonder haar ooit werkelijk gelezen te hebben.
Men kan Christus verwerpen zonder ooit serieus onderzocht te hebben Wie Hij is.
Men kan het christelijk geloof belachelijk maken terwijl men nauwelijks weet wat de Schrift werkelijk leert.

Het oordeel ligt vaak al klaar vóór het onderzoek begonnen is.

En ondertussen jaagt men de wereld na.

Geld. Bezit. Erkenning. Genot. Status. Vrijheid. Het eigen ik.

Men denkt alles te winnen, terwijl het belangrijkste verloren gaat.

Jezus zegt:

“Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel?”
— Markus 8:36

Dat is misschien wel één van de ernstigste vragen die een mens zichzelf kan stellen.

Wat hebt u uiteindelijk aan alles wat deze wereld u kan geven, wanneer u Christus mist?

De wereld kan iemand voor een korte tijd vullen, vermaken en afleiden. Maar zij kan de schuld van de mens niet wegnemen. Zij kan geen vrede met God geven. Zij kan de dood niet overwinnen en zij kan geen eeuwig leven schenken.

Daarom noemt de Schrift ongeloof niet wijsheid.

“De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God.”
— Psalm 14:1

Dat zijn niet mijn woorden. Dat zegt de Schrift.

En Paulus schrijft dat de prediking van het kruis voor hen die verloren gaan dwaasheid lijkt, maar voor hen die behouden worden de kracht van God is.

— 1 Korinthe 1:18

Dat is het grote contrast.

De wereld kijkt naar het kruis en lacht.
De gelovige kijkt naar hetzelfde kruis en ziet zijn enige hoop.

De wereld zegt: dwaasheid.
God zegt: redding.

Petrus waarschuwde er zelfs voor dat er spotters zouden komen die naar hun eigen begeerten wandelen.

— 2 Petrus 3:3

Daarom hoeft het ons niet te verbazen wanneer mensen lachen. Maar het behoort ons wel verdriet te doen.

Want achter die lach zit een ziel.

Een ziel die geschapen is door God.
Een ziel die eenmaal voor Hem zal staan.
Een ziel waarvoor vandaag nog de oproep klinkt:

Bekeer u en geloof het Evangelie.

Misschien hebt u jarenlang gelachen. Misschien hebt u God afgeschreven zonder Hem ooit werkelijk gezocht te hebben. Misschien hebt u de Bijbel gesloten gehouden omdat anderen u vertelden wat u ervan moest vinden.

Open het eens.

Onderzoek eens werkelijk Wie Jezus Christus is.

Niet om een religie te vinden. Niet om een menselijke traditie te verdedigen. Maar om de waarheid te zoeken.

Want Jezus heeft gezegd:

“Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.”
— Johannes 14:6

Vandaag kan men nog lachen.

Maar niemand zal eeuwig om God kunnen blijven lachen.

“Dwaalt niet; God laat Zich niet bespotten.”
— Galaten 6:7

Daarom is dit geen oproep om op de spotters neer te kijken.

Het is een oproep om voor hen te bidden.

Want velen weten werkelijk niet wat zij missen.

En misschien heeft juist degene die vandaag nog lacht, morgen zijn knieën gebogen voor Jezus Christus.

Zoek de Heere terwijl Hij te vinden is.
Roep Hem aan terwijl Hij nabij is.
— Jesaja 55:6

Open in het forum →