Forum › Jezus is God

God de redder en Jezus is de redder.. dus God

door De Samenkomst · 13 Aug 2026 · 0 reacties · 1 weergaven
De Samenkomst 13 Aug 2026, 15:45

Wanneer we de Bijbel zorgvuldig lezen, zien we hoe diep de Godheid van Jezus verwoven is in de tekst. Een prachtig voorbeeld hiervan vinden we direct in het eerste hoofdstuk van de brief aan Titus.

Paulus vlecht hier de titel "Zaligmaker" (Saviour) op een heel bijzondere manier tussen God de Vader en Jezus Christus.

1. De Teksten Naast Elkaar (STV & KJV)

VertalingTitus 1:3Titus 1:4

STV

...hetwelk mij toebetrouwd is, naar het bevel van God, onzen Zaligmaker;...Genade, barmhartigheid, vrede zij u van God den Vader, en den Heere Jezus Christus, onzen Zaligmaker.

KJV

...which is committed unto me according to the commandment of God our Saviour;...Grace, mercy, and peace, from God the Father and the Lord Jesus Christ our Saviour.

2. De Inhoudelijke Analyse

Waarom is deze vergelijking zo krachtig?

1. De Betekenis van de Naam

De naam Jezus (Hebreeuws: Jesjoea) betekent letterlijk "De HEERE is Redding" of "Redder". De naam zelf verkondigt dus al Wie Hij is en wat Hij komt doen.

2. Het Oude Testament over de Redder

In het Oude Testament is God uiterst stellig over Wie de titel van Redder/Zaligmaker mag dragen:

"Ik, Ik ben de HEERE, en er is buiten Mij geen Zaligmaker."Jesaja 43:11

3. Gelijke Hoogte

Paulus gebruikt in twee opeenvolgende verzen exact dezelfde titel (Saviour / Zaligmaker) voor zowel God de Vader (v3) als voor Jezus Christus (v4). Als God zegt dat er buiten Hem geen Redder is, én Jezus wordt onze Redder genoemd, dan laat de Schrift hier onomstotelijk zien dat Jezus God is.

Open in het forum →